منظورازلذت زودگذردراینجا،کالای اندک واندوه طولانی است ومقصودازماندگارپایان خستگی وبدبختی وآغازراحتی وآسایش است .لذت زودگذر دقیقاً مانندمزه ی شیرین می ماندتازمانی که دردهان است وپس ازآن همه چیز به حالت قبلش برمی گرددوبرهمین اساس قرآن کریم ازآن به سرگرمی وبازی تعبیرمی کندواین رساترین وجامع ترین تعبیراست.لذت به خودی خودحرام نمی باشد.خداوند متعال می فرماید:کُلوامِن طیباتِ مَارَزَقناکُم ولاتطغوفیه :ازخوراکیهای پاکیزه ای که روزی شماکریدیم بخوریدودرآن زیاده می کند.طغیان درلذت به این است که درحالی به آن برسی که برتوحرام باشدیابخاطراینکه دراختیاردیگری است مانندزنای محصنه ،یابخاطراینکه ضررش ازنفعش بیشتراست مانندنوشیدن شراب .خداوندمتعال فرموده :اناجَعلنامَاعَلَی الازض زِینه لهالِنبلوهم أیّهم أحسن عملا:درحقیقت ماآنچه راکه برزمین است زیوری برای آن قراردادیم تاآنان رابیازماییم که کدام یک ازایشان نیکوکارترند.یعنی کاررابازینت خودش زیبامی کندوازمرزهای مشروع آن پارا فراترنمی گذارداین مسأله درقوانین جدیدبه زیاده روی دراستفاده ازحق نامیده می شود.
فلسفه اخلاق دراسلام/علامه شیخ محمدجوادمغنیه
آخرین نظرات