کوثر ولایت
 
 




جستجو



 << < آذر 1396 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  


کاربران آنلاین
  • عابدي
  • سین بانو
  • بهاره شیرخانی
 



 

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: فضای مجازی  لینک ثابت
[پنجشنبه 1394-11-08] [ 11:22:00 ق.ظ ]




برای آگاهی از احکام ارتباط با نامحرم و در راس آنها چت کردن در فضای مجازی نظر خوانندگان را به سوالاتی که در این زمینه مطرح شده و در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی طبق فتوای مراجع تقلید به آنها پاسخ داده شده است جلب می کنیم:

*آیا چت کردن با دختر حرام است؟

به نظر آیت الله مکارم با توجّه به این که این گونه ارتباط ها غالباً منشأ مفاسدى مى‏شود، جایز نیست. (1)

پى نوشت :

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: فضای مجازی  لینک ثابت
 [ 11:10:00 ق.ظ ]




 

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: خانواده, فضای مجازی  لینک ثابت
[یکشنبه 1394-09-01] [ 12:58:00 ب.ظ ]




یزدفردا: ستواندوم “مجتبی بمانعلیزاده"شبنم متولد سال 1365،متاهل و دارای دو فرزند در دفتر مشاوره كلانتری سرگذشت زندگی اش را اینگونه تعریف كرد:

با توجه به تعریف و تمجید های دوستان از شبكه های اجتماعی از همسرم درخواست نمودم كه گوشی خود را تغییر دهم كه با مخالفت های وی مواجهه شدم.

با اسرار های فراوان توانستم او را قانع كنم و گوشی مورد نظر را خریداری نمایم پس از آن از طریق دوستانی كه داشتم به گروههای مختلف وارد شد.

تا اینكه در بین این افراد یك نفر كه در ابتدا خود را به عنوان یك خانم معرفی می كرد با من آشنا شده و چند ماه با هم از طریق شبكه های اجتماعی ارتباط داشتیم و از این طریق چند مورد از عكس های شخصی خودم را برای وی ارسال كردم تا بیشتر هم را بشناسیم.

تا اینكه قرار شد در یك شب به منزل ما بیاید و من هم چون به حرف های او اطمینان كرده بودم آدرس منزل را دادم و همچنین طوری برنامه ریزی شد كه همسرم در منزل نباشد.

شب گذشته این قرار اجرایی شد كه ای كاش هیچ وقت نشده بود ساعت 9 شب بود كه همسرم به سر كار رفت و من به او خبر دادم و نزدیك ساعت22 شب زنگ منزل به صدا در آمد و من به خیال اینكه دوستم است درب را باز كردم.

ناگهان با یك مرد مواجهه شدم و همین كه آمدم درب را ببندم با زور وارد منزل شد و پس از آنكه مرا تهدید نمود كه اگر سرو صدا كنم باعث آبرو ریزی خودم است و عكس و فیلم های من را به شوهرم نشان خواهد داد من به التماس كردن افتاده و انچه نباید اتفاق بیفتد افتاد.

سپس تمام طلاهام و از دست و گردنم باز كرد و از محل فرار كرد من كه در این موقعیت وحشتناك قرار گرفته بودم تا صبح با خود حرف زده و در آخر تصمیم گرفتم كه هنگامی كه همسرم اومد موضوع را با عنوان سرقت با او در میان بزارم و از آن مرد شكایت كنم.

نقشه ام به همین صورت هم اجرا شد و با همسرم به كلانتری و سپس به آگاهی رفته و با اطلاعاتی كه از چهره فرد ناشناس در اختیار افراد كلانتری و آگاهی قرار دادم.

پس از چند ساعت مظنون دستگیر و به رفتار خود اعتراف كرد و گفت كه چند ماهی با این خانم از طریق شبكه های اجتماعی ارتباط داشته تا اینكه در شب گذشته با هماهنگی های انجام شده به منزل وی رفته و پس از اینكه طلا و جواهر وی را گرفتم از منزل خارج شدم كه با توجه به اقرار متهم پرونده وی تشكیل و به دادسرا ارسال شد .

این یك داستان واقعی از مشكلات و خطراتی است كه همه خانواده ها را تهدید می نماید یكی از راههای پیشگیری از از این مشكلات آگاهی دادن به خانواده ها در زمینه های چگونگی برخورد با مزاحمین و برخورد با خانواده ها و فرزندان است كه جا دارد در این زمینه خانواده ها سطح اطلاعات خود را بالا برده تا از این طریق مورد آسیب قرار نگیرند.

اخبار مرتبط با ایران فردا
برچسب‌ها: اجتماعی پلیس

 

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
[دوشنبه 1394-03-04] [ 12:16:00 ب.ظ ]




 

 

 

 

 

نكات:

1) اقدامات فوق الذکر ، در موارد نقض عمدی ، باید با واکنشی متناسب رو به رو شوند ، مانند عدم اجازه استفاده از اینترنت در خانه و محروم سازی دانش آموز در مدرسه . در صورت تماس فرزند با سایت های غیر مجاز از نظر والدین ، می توان از شیوه های محو رفتارهای نامطلوب استفاده کرد . والدین باید مجددا تذکرات لازم را بدهند و تا حصول اطمینان از استفاده درست و مناسب ، این وسیله را در اختیار فرزند خود قرار ندهند

 

2) نکته مهم دیگر ، نحوی واکنش نشان دادن به فرزندان در مواردی است که به صورت ناخواسته موضوعات ناشایست را در اینترنت مشاهده می کنند . والدین نباید عکس العمل های تند و شدید نشان دهند ، زیرا ممکن است آثار معکوس و عواقب نا بهنجار داشته باشد . والدین باید مرز استفاده آگاهانه از این تصاویر و غیر ارادی بودن ظهور آن ها را مشخص کنند .

 

3) رابطه میان والدین و فرزندان باید به گونه ای باشد که فرزندان پس از مشاهده تصاویر و موضوعات ناشایست بتوانند آن ها را با والدین خود در میان بگذارند و از آن ها طلب کمک کنند . والدین در این گونه مواقع می توانند درباره اهمیت فرهنگ ایرانی – اسلامی ، ضرورت پوشیدگی و عفاف در فرهنگ خودی و مذمت فرهنگ هایی که بر برهنگی تاکید می کنند ، مطالب و تذکراتی بیان کنند .

نتیجه گیری

 

1- خانواده های باید به نوجوانانی که ممکن است در فضای مجازی با غریبه ها آشنا شوند ، بیاموزند که چگونه با مرتکبین مسائل جنسی و عضو گیران گروه های نژاد پرست برخورد کنند . هم چنین با افرادی که می خواهند با ادای جملات عاطفی و فریبنده روابطی مخرب ، با هدف مورد نظر خود ، بر قرار کنند ، برخورد های قاطعانه داشته باشند یا بتوانند فورا ارتباط خود را با آن ها قطع کنند .

2-بایدبه فرزندان فهماند که در هر صورت این امکان وجود دارد که با موضوعات ناشایست ، به ویژه مسائل جنسی مربوط به بزرگسالان ، مواجه شوند .
 

3- فرزندان باید بدانند که می توانند به طور مثال ، برای ثبت نام در یک کلاس ، اطلاعات شخصی خود ، نظیر نام و نشانی را در یک وب سایت ثبت کنند ، ولیکن حق ندارند این اطلاعات را در محیط گپ در اختیار یک غریبه قرار دهند . باید به فرزندان گفته شود که قبل از ثبت مشخصات در یک سایت از والدین خود اجازه بگیرند .

در خاتمه باید متذکر شویم که صرف وجود مهار های بیرونی و کنترل خارجی فرزندان کافی نیست ، بلکه باید با ارائه آموزش های اخلاقی و معنوی ، فرزندان پیوسته خود را در محضر خدای تعالی ببینند و بدین ترتیب بیاموزند که در محضر خدا حق گناه نکنند و بدانند که خداوند همواره در کمین گاه انسان است . امام خمینی ( ره ) نیز فرموده اند : « عالم محضر خداست ، در محضر خدا گناه نکنید . » در این صورت است که نوجوانان و جوانان به مهار درونی دست می یابند و حتی وقتی که از کنترل و مهار بیرونی هم خبری نباشد ، به سمت خطا و گناه نمی روند . ما وقتی می توانیم به این امر اطمینان حاصل کنیم که ایمان عمیق نسبت به خداوند و انجام دستور های الهی در وجود فرزندمان نهادینه شده باشد . در عین حال ، باید بدانیم که فرزندان خوب و با ایمان هم ممکن است مورد وسوسه های شیاطین قرار بگیرند . لذا نظارت بر آنان را فراموش نکنیم . در ضمن به خاطر داشته باشیم که از سوءظن داشتن نسبت به فرزندان پاک و خوب خود بپرهیزیم

نویسنده:محسن ایمانی

منبع:ماهنامه پیوند شماره 20

 

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
[سه شنبه 1394-02-29] [ 11:59:00 ق.ظ ]




 

 

7-افزایش کجروی ها و انحرافات اجتماعی

 

راه کارهای پیشگیری از آسیب های اینترنتی

 

اگر چه امروزه بهترین امکانات ارتباط رسانه ای دنیا در قالب اینترنت تجلی یافته ، اینترنت هم چون یک قایق دریانوردی ما را به سواحل زیبای جهان می برد ، اما واقعیت این است که در این سواحل کوسه های خطرناکی نیز وجود دارد که نوجوانان و جوانان ما را تهدید می کنند .

با توجه به مشکلات تکنولوژیکی و نبود موانع قانونی کافی برای جلوگیری از این آسیب ها ، بهترین کار ، رعایت مسصائل ایمنی توسط والدین و خود کاربران است که البته این امر می تواند از طریق خانواده ، مدرسه و هم سالان نیز صورت بگیرد .

اگر چه راه کار های قانونی و فیلترینگ برخی سایت ها توسط دولت ، در عمل تا حد بسیاری سودمند بوده است و شرط لازم محسوب می شود ، اما باید به دنبال راه کارهایی باشیم که بتوانیم این آثار منفی و مخرب را کاهش دهیم . این راه کار ها و تدابیر باید توسط والدین ، اولیای مدرسه و دوستان و هم سالان اندیشدده شود.

 

الف ) تدابیر پیشگیرنده توسط والدين:

 

1-والدین حتی الامکان باید با فعالیت های اینترنتی و آن چه فرزندانشان در این فضا می توانند انجام دهند ، آشنا شوند و راه های مقابله با آن را فرا بگیرند .

 

2-والدین باید کامپیوتر ها را در منزل در جایی قرار دهند که امکان استفاده خصوصی از آن وجود نداشته باشد و بتوانند به راحتی فعالیت های فرزندان را تحت نظر داشته باشند .

 

3-والدین و فرزندانشان می توانند درباره قواعد ومقررات استفاده از اینترنت در منزل بحث و تبادل نظر کنند و در نهایت والدین مقررات خاصی را در این زمینه به فرزندان خود ابلاغ نمایند و موضوعات و موارد مربوط را به آن ها تذکر دهند . به عنوان مثال :

الف ) زمان و شرایط لازم برای استفاده از اینترنت .

ب ) مدت زمانی که فرزند می تواند از اینترنت استفاده کند .

ج ) انواع وب سایت ها و فعالیت های قابل قبول و غیر قابل قبول .

د ) اطلاعاتی که می تواند در ضمن استفاده از اینترنت افشا کرد .

ه ) چگونگی مواجهه با مشکل در هنگام استفغاده از اینترنت و کمک گرفتن از والدين.

 

4-والدین باید دیدگاه خود را در خصوص موضوعات صریح جنسی و رفتار های ناشایست تشریح کنند و درباره غیر مجاز و مخرب بودن برخی از سایت ها برای فرزندانشان توضیح دهند ، زیرا در غیر این صورت ، آن ها واکنش های منفی نشان خواهند داد و به بیراهه خواهند رفت .

 

5-والدین باید این واقعیت را بپذیرند که فرزندانشان ، نسبت به آن ها ، بیشتر با فضای اینترنت خو گرفته اند ، لذا اگر می خاهند در این مورد اقدامات موثری انجام دهند باید وقت بیشتری صرف کرده ، این خلاء را پر کنند .

 

6-والدین باید به تفاوت میزان اعتماد به نفس فرزندان خود رد فعالیت های آن لاین و فعالیت در فضای خارج پی ببرند و به آن توجه داشته باشند . جوانان ممکن است در فضای مجازی دست به کار هایی بزنند که در عالم فیزیکی جرئت ارتکابش را نداشته باشند . به همین دلیل والدین باید نسبت به فعالیت های آن ها مراقبت ویژه ای به عمل آورند .

 

7-والدین باید به فرزندانشان هشدار دهند که کلمات گذر خود را کاملا مخفی نگه دارند و حتی در اختیار نزدیک ترین دوستان خود نیز قرار ندهند تا با استفاده از نشانی پست الکترونیکی آن ها مطالب نامناسب برای دیگران ارسال نگردد .

 

8-باید به نوجوانان آموزش داد تا هیچ یک از اطلاعات و عکس های شخصی و خانوادگی خود را ، به ویژه در اتاق های گفت و گو ، در اختیار کسی قرار ندهند .

 

9-مجموعه اطلاعاتی که نوجوانان وارد کامپیوتر می کنند ، باید قابل ردیابی بوده ، از مخفی کردن و پاک کردن آن ها خودداری نمایند تا والدین در صورت ضرورت بتوانند آن ها بازبینی کنند و بر فعالیت های آن ها اشراف داشته باشند .

 

ب ) تدابیر پیشگیرنده توسط اولیای مدرسه :

یکی از محیط های مهم و تاثیر گذار بر نوجوانان ، مدرسه است . اقدامات مناسب اولیای مدرسه می تواند از بخشی از آسیب های اینترنتی پیشگیری کند .

یکی از اقدامات مناسب در محیط مدرسه این است که دبیران محترم استفاده صحیح از اینترنت را به نوجوانان بیاموزند و برای هر مبحث درسی فهرستی از سایت های مجاز و مناسب را تهیه کرده ، از دانش آموزان بخواهند در مهلت مقرر به همه آن ها مراجعه کرده ، مطالب مربوط را مطالعه و استخراج کنند . بدین ترتیب ، آن ها فرصت استفاده از سایت های غیر مجاز را از دانش آموزان خواهند گرفت .

    معرفی سایت های مفید توسط مسئولین مدرسه و مربیان در زمینه های مختلف می تواند پاسخ گوی بسیاری از کنجکاوی های نوجوانان باشد .

    نظارت و کنترل مسئولین مدرسه بر فعالیت های معرفی سایت های مفید توسط مسئولین مدرسه بر فعالیت های اینترنتی دانش آموزان در مدرسه می تواند یکی دیگر از راه های جلوگیری از آسیب های اینترنتی باشد .

شایان ذکر است نصب دستور العمل استفاده از کامپیوتر و اینترنت در سایت های مدارس امری لازم است . این نوع شیوه نامه ها باید توسط مسئولان ذی ربط در وزارت آموزش و پرورش تهیه شود . در صورت تخلف دانش آموزان از این دستور العمل ، باید به آن ها تذکر داد و برابر مقررات با آن ها رفتار کرد .هر چند که معلم مربوط نیز باید در مرکز کامپیوتر مدرسه حضور داشته باشد تا آن دسته از دانش آموزانی که قصد استفاده سوء از این امکانات را دارند ، فرصت کافی برای انجام آن پیدا نکنند .

ج ) تدابیر پیشگیرنده توسط دوستان و هم سالان :

یکی دیگر از عواملی که می تواند در نحوی استفاده از فضای مجازی اینترنت توسط نوجوانان نقش به سزایی داشته باشد ، دوستان ، برادر یا خواهر بزرگ تر یا اطرافیان بزرگ تر آن هاست . این افراد ، علاوه بر این که به نوجوانان نحوی صحیح استفاده از اینترنت را می آموزند ، مراقب اشتباه کاری آن ها نیز خواهند بود و چنان چه آموزش دیده باشند ، می توانند با تذکرات صحیح و به هنگام خود ، از بهره برداری سوء توسط آنان جلوگیری کند ؛ مشروط بر آن که این افراد قبلا آزموده شده ، صلاحیت های اخلاقی و اعتقادی شان برای والدین احراز شده باشد .

{قسمت4}

 

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
[پنجشنبه 1394-02-24] [ 12:12:00 ب.ظ ]




 

 

6- ایجاد روابط ناسالم :

اتاق های گفت و گو (Chat Rooms)

در اینترنت ، توسط نوجوانان مورد استفاده فراوان قرار می گیرد . این اتاق ها می توانند محل هایی مناسب برای ملاقات یا گفت و گو با دیگر کودکان و نوجوانان ، معلمین و سایر افراد مطلع در سراسر جهان باشند . اما سوء استفاده های بسیار توسط افراد شیاد از این اتاق ها صورت می گیرد که از جمله آن ها می توان به استفاده از اطلاعات دیگران ، به دام انداختن نوجوانان و سوء استفاده از آن ها از طریق برقراری ارتباط با آنان و گذاشتن قرار ملاقات و نظایر این ها اشاره کرد . از موارد دیگر ، دوست یابی های کاذب میان دختران و پسران نوجوان است . این روابط در ابتدا در فضای جزئی و سطحی بوده ، از عمق برخوردار نیست . این نوع ارتباطات در آغاز فاقد مشخصه هایی مانند مجاور مادی ، تماس منظم ، اثر گذاری عمیق و تبادل اطلاعات درباره بافت اجتماعی است ، اما می تواند به تدریج عمق بیشتری یافته ، به طور موثر نقش آفرین باشد و به زمینه سازی ملاقات ها و مجاورت های مادی منتهی شود و موجبات لغزش ها و انحرافات جدی تر را فراهم کند . این امر گاه در میان برخی افراد متاهل نیز دیده می شود ، به نحوی که به دوام خانواده و ادامه حیات آن نیز لطمه های جدی می زند و گاه خانواده را تا مرز طلاق بیش می برد.

 

7- توهین و ترویج عقاید نادرست و غیر اخلاقی :

همان گونه که ممکن است مطالب بسیار مفیدی از اینترنت دریافت کنیم ، محتمل است بسیاری از مطالب غیر اخلاقی و توهین آمیز نسبت به مقدسات و عقاید دینی و فرهنگی را نیز در اینترنت مشاهده نماییم . در این صورت اگر کاربر از استحکام عقیدتی برخوردار نباشد ممکن است دچار شبهات شده ، دستخوش تزلزل در باور های دینی گردد . در برخی موارد ، خطر ناشی از پذیرش اطلاعات نادرستو غیر اخلاقی موجود در اینترنت ، ممکن است بسیار زیان بار تر از تصاویر مستهجن باشد . نوجوانان و جوانان باید فرا بگیرند که چگونه پیام ها را شناسایی کنند تا از اطلاعات گمراه کننده یا تصاویر زیان آور مصون بمانند .

آثار مخرب و منفی اینترنت در موارد مذکور ، بسیار واضح و روشن است . در ادامه مقاله به طور مختصر به برخی از آثار مخرب اینترنت می پردازیم که به طور غیر مستقیم به افراد تاثیر می گذارد.

 

پیامد های ناشی از آسیب های اینترنتی

 

1-از بین رفتن قبح روایط غیر اخلاقی در بین نوجوانان و جوانان . زیرا وقتی آن ها در اینترنت شاهد روابط صریح جنسی باشند و قبح چنین روابطی از بین برود ، سطوح نازل تر این روابط را مهم تلقی نمی کنند و نسبت به آن ها بی تفاوت می شوند یا این که ممکن است اعمال غیر اخلاقی و انحرافات جنسی را به راحتی انجام دهند و در اثر تکرار ، دیگر آن ها قبیح و زشت ندانند.

 

2-به وجود آمدن روحیه خشونت گرایی در اثر تماشای فیلم های خشن و تقلید از هنر پیشه های این قبیل فیلم ها .

 

3-ترویج فرهنگ غربی و عناصر فرهنگی نادرست در جامعه . از طریق اینترنت ، ارزش یا ارزش هایی از فرهنگ های دیگر وارد فرهنگ جامعه ما می شود که با سایر عناصر فرهنگی ما سنخیتی ندارد و نوعی جا به جایی فرهنگی صورت می گیرد .

 

4-تغیر و دگرگونی ارزش ها و هنجار های جامعه .

 

5-جایگزینی تفکرات مادی و دنیا گرایی به جای معنویات و اخلاق .

 

6-بروز عوارض روحی و روانی ناشی از تماشای عکس های مبتذل و مستهجن ، مانند احساس گناه ، اضطراب ، رفتار های وسواسی و . . .

{قسمت 3}

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1394-02-23] [ 12:07:00 ب.ظ ]




آسيب های ناشی از اینترنت

 

نوجوانان با توجه به بی تجربگی و کم تجربگی ، که پیاژه به آن اشاره می کند ، و نیز ویژگی های خاص دوره نوجوانی ، به شدت در معرض آثار منفی و مخرب اینترنت قرار دارند . این آثار سلامت جسمی و روانی آنان را مورد تهدید قرار می دهد . در این قسمت به بررسی برخی از آسیب های ناشی از اینترنت می پردازيم.

 

1- افترا و آزار و اذیت :

در این حالت ، رمز پست الکترونیکی برخی از افراد فاش می شود و با استفاده از پست الکترونیکی آنان موجود است فرستاده می شود که گاه محتوای آن ها توهین آمیز بوده ، به تیرگی روابط فرد مورد نظر با دیگران منجر می شود . در این خصوص ، بحث تلفیق تصویر برخی از افراد با تصویر های مستهجن و فرستادن آن ها برای دوستان و آشنایان نیز مطرح می شود . در این جا ، افراد ممکن است مورد تهدید یا توهین توسط اشخاص ناشناس هم قرار گیرند . از این نکته نباید غفلت کرد که چه بسا آزار و تهدید کامپیوتری ، مثل مزاحمت جسمی ، ممکن است مقدمه رفتار جدی تری باشد که خود می تواند زمینه بروز خشونت های فیزیکی تلقی شود.

 

2- کلاه برداری :

یکی از جرم های سنتی که از طریق سیستم ها و شبکه های رایانه ای و اینترنت به طور مکرر به وقوع می پیوندد ، کلاه برداری است . از مصادیق بارز آن که در چند سال گذشته در ایران بسیار مشاهده شده است ، موسسه هایی از قبیل گلدکوئست و شرکت های هرمی است که بخش اعظم فعالیت هایشان از طریق اینترنت صورت می گیرد . این گونه موسسات در واقع پول مردم را جمع کرده ، به خارج از کشور می فرستند که نظام قضایی و پلیس با آن ها برخورد می کنند . البته گه گاه مبالغی به برخی از اعضا پرداخت می شود تا آن ها بتوانند مبلغ فعالیت هایی باشند که دیگران در برون از مرز ها از آن منتفع می شود.

 

3- انتشار تصاویر مستهجن و صحنه های فجیح :

یکی از آسیب های روانی – اجتماعی اینترنت ، نمایش تصاویر غیر اخلاقی است که از این طریق در معرض دید نوجوانان ما قرار می گیرد و نتیجه ای جز افسردگی و فشار های روحی و روانی برای افراد ندارد . علاوه بر تصاویر مبتذل و مستهجن ، باید به تصاویری که از حوادث ناگوار یا صحنه های فجیح در معرض مشاهده کاربران اینترنت واقع می شود نیز اشاره کرد . تماشای این تصاویر خشونت بار تهدیدی بزرگ برای سلامت روانی نوجوانان و جوانان ماست و موجبات بروز رفتار های خشونت گرایانه را در آن ها پدید می آورد . در کنار این تصاویر ، باید به مطالب و نوشته هایی درباره مسائل جنسی اشاره کرد که بعضا نادرست و غیر عملی بوده ، اطلاعاتی اختیار نوجوانان قرار می دهد که منجر به آسیب های جسمی و روانی و انحرافات جنسی و اخلاقی می شود.

 

4- پخش ویروس :

ویروس های موجود در اینترنت که توسط افراد مجرم ساخته می شود ، می توانند میلیون ها کامپیوتر را از کار بیندازند و میلیون ها تومان ضرر برسانند . یکی از مشهور ترین ویروس ها ( LOVE BUG بوده است که توانست میلیون ها کامپیوتر را در سراسر جهان از کار بیندازد . خسارت این ویروس حدود 10 میلیار د دلار تخمین زده شد.

 

5- اعتیاد اینترنت :

 

عادت به کاربری مفرط اینترنت یا اعتیاد اینترنتی ، از جمله مواردی است که بسیاری از کاربران را اسیر خود می سازد جذابیت های خاص اینترنت باعث می شود که نوجوانان و جوانان مجذوب آن شده ، ساعت ها وقت خود را در مقابل کامپیتر سپری کنند . این مسئله باعث می شود که نوجوانان از سایر فعالیت های اجتماعی باز بمانند . یافته های پژوهشی حکایت از آن دارد که هر چه ضریب هوش عاطفی کاربران پایین تر باشد ، میزان ابتلای آنان به اعتیاد اینترنتی بیشتر است . از معمول ترین نشانه های تشخیص اعتیاد به اینترنت می توان به افت تحصیلی شدید ، کاهش وزن به علت از بین رفتن نظام تغذیه ای بدن ، بالا رفتن دامنه تنش های عصبی ، کاهش فعالیت های اجتماعی ، کم شدن میزان معاشرت با اشخاص و گروه های بزرگ تر ، قانون گریزی ، پرخاشگری ، ابتلا به سردرد های عصبی و نظایر این ها اشاره کرد . به طور کلی می توان گفت که استفاده مفرط از اینترنت ، گاه نشانه اختلال شخصیت است.

{ادامه دارد}

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
[پنجشنبه 1394-02-17] [ 09:33:00 ق.ظ ]




اینترنت ، از تازه ترین دستاورد های بشر و آخرین عضو خانواده تکنولوژی است که حدود چهل سال است قدم به زندگی انسان گذاشته ، و در عرصه های مختلف نقش آفرینی می کند. دنیای اینترنت ، دنیایی مجازی است که با دنیای واقعی پیرامون ما تفاوت های دارد . در جهان مجازی ، انسان با سرزمینی بدون مرز متوجه می گردد که فرهنگ های مختلف تشکیل شده است .

انسان با بهره جستن از اینترنت از فراسوی مرزها با فرهنگ های گوناگون آشنا می شود .

با توجه به این که اینترنت ابزاری وارداتی است ، به رغم چنبه های سود مند فراوان ، می تواند بسیار آسیب زا نیز باشد . این آسیب زایی گروه های سنی خاصی را تهدید می کند که از اینترنت بیشتر استفاده می کنند . بنابراین ، قشر نوجوان در معرض تهدیدات جدی قرار دارد ، زیرا کودکان تا قبل از بلوغ از انگیزه های قوی جنسی بر خوردار نیستند و در جوانی هم ، رشد عقلانی بهتر می تواند بر غرایز مهار بزند ، حال آن که در دوره نوجوانی ، هم انگیزه های جنسی قوی ترند و هم غلبه هیجانات و احساسات به گونه ای است که گاه عقل را تحا مهمیز خود قرار می دهد . از این رو مشاهده فیلم های تحریک کننده ، انگیزه های جنسی نوجوانان را قوتی بیش تر می بخشد و تماشای فیلم های جنایی و خشونت بار ، هیجانات و احساسات نوجوانان را تشدید می کند .

بدین ترتیب ، یکی از وسائلی که امروزه در فضای خانه مشکل آفرینی و حتی روابط والدین و فرزند نوجوان را تحت الشعاع خود قرار می دهد ، بهره گیری نامناسب از فناوری اطلاعات در خانواده است که علاوه بر همه موارد گفته شده ، گاه زمینه ضعف تحصیلی یا افت تحصیلی را فراهم می نماید و در مواقعی نیز موجی اصطکاک بین والدین و فرزندان می شود . لذا در این مقاله ، ابتدا به بحث درباره آ؛سیب هایی می پردازیم که نوجوانان استفاده کننده از اینترنت را تهدید می کند و سپس به راه کارهای پیشگیری از آن اشاره می کنیم.

 

 علل گرایش نوجوانان به اینترنت

 

علل جذب و گرایش نوجوانان به اینترنت را می توان به شرح زیر بیان کرد:

 

1- قابليت هاي جذاب اینترنت : ویژگی های جذاب اینترنت برای نوجوانان عبارتند از :

الف ) وب سایت ها : که مجموعه ای از اطلاعات ، سرگرمی و تعامل در یک مکان منحصر به فرد را در اختیار کاربران قرار می دهد.

ب ) موتور های جست و جو : موتور های جست و جو از منابع وب اند که می توانم از آن ها برای جست و جو درباره تمامی مسائل و موضوعات مورد نظر استفاده کرد .

ج ) گپ خانه ها : سایت های خاصی اند که اجازه می دهند نوجوانان و جوانان مکالمه های آنی داشته باشند . اتاق های گفت و گو ، معمولا بر حسب موضوع یا هدف گفت و گو کننده تقسیم شده اند .

د ) ارسال پیام های آنی : نرم افزار هایی که به طور عمده نوجوانان را آن برای ارسال پیام های آنی به کسانی که دارای همان نرم افزارند ، استفاده می کنند .

ه ) صفحه های اطلاعات : نرم افزاری است که اجازه می دهد نوجوانان سوال ها و اطلاعات خود را با موضوع های خاص ارسال کنند .

و ) پست الکترونیکی : نرم افزاری است که توسط آن می توان پیغام های خود را به نشانی های مشخص فرستاد و یا دریافت کرد.

ز ) وب لاگ ها : وب سایت خاصی است که فرد می تواند افکار ، احساسات و کارهای خود را در آن به رشته تحریر درآورد و از آن نگه داری کند.

 

2- پر کردن اوقات فراغت : یکی از علل مصرف بالای اینترنت در میان نوجوانان و جوانان ، پر کردن اوقات فراغت است ؛ زیرا امکانات ورزشی یا تفریحی به اندازه کافی در اختیار آنان قرار ندارد . اکثر خانواده ها نیز از این امر استقبال می کنند که نوجوانان در خانه و در کنار آن ها با یک کامپیوتر و اشغال خط تلفن سرگرم باشند ، غافل از این که در صورت استفاده نامناسب از اینترنت ، آثار منفی و مخرب آن به مراتب بیش تر از بسیاری از سرگرمی های دیگر است . .

 

3- فرار از خود و ناکامی های زندگی : اینترنت برای بسیاری از نوجوانان و جوانان پناه گاهی است که از مشکلات ، دردها و رنج های خود به آن روی می آورند و به عنوان یک مامن و ابزار سرگرم کننده به آن نگاه می کنند.

 

4-عدم شکل گیری هویت مطلوب در نوجوانان ، وجود شکاف های اجتماعی ، شکاف بین نسل ها و نیز از هم پاشیدگی تعاملات بین والدین و فرزندان ، از دیگر علل گرایش نوجوانان به استفاده از اینترنت می تواند باشد.


{ادامه دارد…}

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1394-02-16] [ 09:33:00 ق.ظ ]




 

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخلاقی وتربیتی, فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1393-09-26] [ 12:47:00 ب.ظ ]




اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
 [ 12:43:00 ب.ظ ]





گروه فضای مجازی: مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد با اشاره به آسیب‌ها و مزایای فضای مجازی در حوزه دینی، اظهار کرد: فضای مجازی ابزار مفیدی برای ترویج دین در گستره جهانی است و با استفاده صحیح از آن به راحتی می‌توان فرهنگ دینی را به مخاطبان فراوانی در سرتاسر جهان انتقال داد.
حجت‌الاسلام و المسلمین «علی نصیری»، مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، به آسیب‌ها و مزایای فضای مجازی در حوزه دینی ‌پرداخت و اظهار کرد: هرچند بسیاری از افراد از آسیب‌ها و جنبه‌های منفی فضای مجازی گلایه دارند، اما این یک واقعیت است که فضای مجازی دارای مزایای فراوانی است و ما باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.
نویسنده کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» افزود: با وجود این که جامعه ما دیر به فضای مجازی پیوست، اما خوشبختانه توانسته‌ایم در این مسیر سرعت خوب و رو‌ به رشدی داشته باشیم که این خود جای تقدیر از مسئولان را دارد.
وی به نقش فضای مجازی در روابط انسانی اشاره و تصریح کرد: روابط انسانی یکی از مؤلفه‌های مهم و مورد تأکید اسلام است که قبلا برای ایجاد این ارتباط موانع بسیاری همچون دوری مسافت بر سر راه انسان‌ها بود که این موانع، با وجود فضای مجازی، امروزه رفع شده است. بنده یک مثال می‌زنم و آن این‌که در زمان اعیاد و مناسبت‌های مذهبی مردم همگی از طریق فضای مجازی برای هم پیام‌های فراوانی ارسال می‌کنند و این مناسبت‌ها را تبریک یا تسلیت می‌گویند و این‌گونه در کنار هم و به یاد هم هستند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: از نظر بنده، فضای مجازی سهم عمده‌ای در تقویت روابط انسانی دارد و همچنین این فضا می‌تواند عواطف انسانی و دینی را در تمام ابعادش گسترش و تقویت کند.
نصیری با اشاره به نقش فضای مجازی در پیشرفت علمی جهان اسلام تصریح کرد: قبل از به وجود آمدن فضای مجازی، اطلاع‌رسانی در حوزه علمی بسیار کم بود و سخت می‌شد که دانشمندان از اخبار علمی به روز مطلع شوند. همین امر موجب کاهش تولیدات علمی شده بود، اما اکنون با بهره‌گیری از فضای مجازی سرعت اطلاع‌رسانی در حوزه علم بیشتر شده و به همین نسبت شاهد تولیدات علمی و پیشرفت علمی بوده‌ایم.
نویسنده «مکتب تفسیری صدر المتألهین» نقش و تأثیر فضای مجازی در حوزه فرهنگ را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: با استفاده صحیح از فضای مجازی به راحتی می‌توان فرهنگ دینی را به مخاطبان فراوانی در سرتاسر جهان انتقال داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران بیان کرد: در فضای مجازی بسیاری از آلودگی‌های اجتماعی و فرهنگی را می‌توان تذکر داد و این کار باید انجام شود و از این طریق می‌توان به تصحیح این آلودگی‌ها اقدام کرد؛ لذا فضای مجازی در این زمینه دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای در جامعه است.
وی با اشاره به این ‌که در قرآن کریم دو مسئله ایمان و عمل صالح همواره در کنار هم بیان شده‌اند، تأکید کرد: ایمان همان باورهاست و عمل صالح رفتارها و ارزش‌های اسلامی است که در فضای مجازی می‌توان هر دو را مورد آسیب قرار داد و متأسفانه تاکنون فضای مجازی آسیب‌هایی را هم به این دو در سطح جامعه وارد کرده است.
وی تصریح کرد: در گذشته این توانایی بود که از دسترسی کتب ضاله و انحرافی برای عموم جلوگیری کرد. اما امروزه با وجود فضای مجازی نمی‌توان چنان کاری کرد و لذا بسیاری شبهات دینی، اطلاعات اشتباه دینی و مطالب ضددینی در دسترس عموم است و از این باب باید بسیار مراقب بود.

این پژوهشگر علوم اسلامی عنوان کرد: در باب رفتارها و ارزش‌های اسلامی بدیهی است که در فضای مجازی بسیاری از تصاویر و فیلم‌های مبتذل قرار داشته و در اختیار عموم است و بسیاری از آلودگی‌ها و آسیب‌ها در مراتب اجتماع، خانواده‌ها و افراد از همین طریق است و این آسیب را نمی‌توان انکار کرد.
نصیری در پایان تأکید کرد: با توجه به آن ‌چه که مسلم است فضای مجازی دارای آسیب‌ها و مزایایی است؛ لذا باید برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها در این راستا باشد که بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ها و تلاش‌ها حداکثر بهره‌گیری مثبت را از این ظرقیت غیرقابل حذف، به نفع جامعه اسلامی به انجام برسانیم.

منبع : ایکنا شماره‌ خبر :۶۸۷۴۸۴

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
 [ 12:23:00 ب.ظ ]




سلام دوستان
امروز میخوام یه سری سایتهای مفید بهتون معرفی کنم؛
امیدوارم لذت ببرید…
www.tebyan.net
www.rasekhoon.net
www.jangnarm.com
www.psyor.ir
www.mahdi313.com
www.eporsesh.com
www.pasokhgoo.ir
www.sajed.ir
www.porseman.org
www.iranbleutooth.ir
سامانه پاسخگویی به شبهات:09640
و
09650

 

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
[یکشنبه 1393-09-16] [ 11:38:00 ق.ظ ]




«اهميت فضاي مجازي به اندازه اهميت انقلاب اسلامي است»؛ اين جمله و تعبير راهبردي رهبر حکيم انقلاب اسلامي در تبيين اهميت فضاي مجازي و سايبري، بي شک يکي از اولويتها و ارجحيت هاي مديريت اجرايي و فرهنگي کشور را به روشني بيان مي کند. خطر بي توجهي دولت يازدهم به مديريت عالمانه و هوشمند مسائل مرتبط با فضاي مجازي در کشور که حتي منجر به عدم تشکيل جلسات شوراي عالي فضاي مجازي شده است کمتر از خطر بي توجي دولتمردان به خط قرمزها و راهبردهاي اعلامي رهبري معظم در موضوعاتي نظير «عدم خوش بيني به آمريکا» و «جدي گرفتن اقتصاد مقاومتي» نيست و چه بسا بر اساس استدلالات ذيل از آنها مهمتر و بيشتر است.
رهبر حکيم انقلاب اسلامي در حکم خود به اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي که در آخرين روزهاي سال 90 انتشار يافت پيوستي را ضميمه فرموده بودند که هنوز در رسانه ها و به شکل تفصيلي انتشار نيافته است و حاوي نکات راهبردي- عملياتي ويژه اي در اين زمينه بود. اين يادداشت علاوه بر آنکه 13 بند پيوست را بازخواني مي کند به تحليل محتوا و فحواي کلي پيوست ابلاغي پرداخته و تلاش مي کند بخشي از مبادي تئوريک و مقاصد عملياتي آن را واکاوي کند.


فضاي مجازي: اکسيژن فرداي دنيا


نفس تشکيل «شوراي عالي مجازي» از سوي رهبر معظم انقلاب و ضريب دهي به آن در حد يک شوراي «عالي» با حضور ذي نفوذترين مسئولين حقوقي به اضافه جمعي از صاحب نظران حقيقي، نشان از بصيرت فوق العاده و دورانديشي جامعه شناسانه دارد. اصولاً دنياي امروز و چشم انداز آينده آن با مسئله نقش روزافزون ساحت «مجازي» در زندگي انسان ها گره خورده است. اگر روزگاري اينترنت و ساير مصاديق فضاي مجازي تنها به طبقه اصطلاحاً نخبه و خاص تعلق داشت امروزه به يکي از ابعاد انکارنشدني زندگي عامه مردم تبديل شده است. ساحت «فضاي مجازي» در کنار ساحت «اقتصاد»، «امنيت» و «فرهنگ» قرار گرفته و فراتر از آن، اصولاً به تمامي ساحت هاي يادشده دست اندازي کرده و به نوعي آنها را «سايبري» کرده است. امروزه چهره مفهوم امنيت با مفهوم فضاي مجازي و تهديدات مجازي متحول شده و به طور مشابه سياستگذاري فرهنگي و اقتصادي نيز بدون توجه به «فضاي مجازي» ممکن نخواهد بود. به تعبيري «اينترنت» و مسائل پيراموني آن روح معادلات سياسي، فرهنگي آينده دنيا خواهد بود و زندگي بدون اکسيژن «فضاي مجازي» ناممکن خواهد شد. از اين رو در عرض مراکزي چون «شوراي عالي امنيت ملي» و «شوراي عالي انقلاب فرهنگي» با تدبير رهبر معظم انقلاب «شوراي عالي فضاي مجازي» تشکيل شده است. واضح است که سرمايه داري متهاجم غربي با اتکا به قدرت تکنولوژيک خود در اين زمينه استراتژي هدفمندي براي آينده جهان مجازي دارد و اگر نظام جمهوري اسلامي با پيشتازي و ابتکار براي آينده برنامه ريزي نکند با چالش هاي نامتقارن و چندلايه فرهنگي- امنيتي روبرو خواهد شد و البته در صورت هوشمندي و تلاش مي توانيم ابتکار عمل را به دست بگيريم و از نيروي دشمن در جهت ضربه زدن به خودش استفاده کنيم. اينترنت به تعبير رهبر هوشمند انقلاب مي تواند به جاي آنکه بزرگراه ضلالت و جهل باشد بزرگراه هدايت و نور باشد.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: فرهنگی, فضای مجازی  لینک ثابت
[شنبه 1393-09-15] [ 12:58:00 ب.ظ ]
 
   
 
مسابقه راوی مهر