اشتراک گذاری این مطلب!

موضوعات: فضای مجازی
   پنجشنبه 8 بهمن 13941 نظر »

برای آگاهی از احکام ارتباط با نامحرم و در راس آنها چت کردن در فضای مجازی نظر خوانندگان را به سوالاتی که در این زمینه مطرح شده و در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی طبق فتوای مراجع تقلید به آنها پاسخ داده شده است جلب می کنیم:

*آیا چت کردن با دختر حرام است؟

به نظر آیت الله مکارم با توجّه به این که این گونه ارتباط ها غالباً منشأ مفاسدى مى‏شود، جایز نیست. (1)

پى نوشت :

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1· 2


موضوعات: فضای مجازی
   پنجشنبه 8 بهمن 1394نظر دهید »

یزدفردا: ستواندوم “مجتبی بمانعلیزاده"شبنم متولد سال 1365،متاهل و دارای دو فرزند در دفتر مشاوره كلانتری سرگذشت زندگی اش را اینگونه تعریف كرد:

با توجه به تعریف و تمجید های دوستان از شبكه های اجتماعی از همسرم درخواست نمودم كه گوشی خود را تغییر دهم كه با مخالفت های وی مواجهه شدم.

با اسرار های فراوان توانستم او را قانع كنم و گوشی مورد نظر را خریداری نمایم پس از آن از طریق دوستانی كه داشتم به گروههای مختلف وارد شد.

تا اینكه در بین این افراد یك نفر كه در ابتدا خود را به عنوان یك خانم معرفی می كرد با من آشنا شده و چند ماه با هم از طریق شبكه های اجتماعی ارتباط داشتیم و از این طریق چند مورد از عكس های شخصی خودم را برای وی ارسال كردم تا بیشتر هم را بشناسیم.

تا اینكه قرار شد در یك شب به منزل ما بیاید و من هم چون به حرف های او اطمینان كرده بودم آدرس منزل را دادم و همچنین طوری برنامه ریزی شد كه همسرم در منزل نباشد.

شب گذشته این قرار اجرایی شد كه ای كاش هیچ وقت نشده بود ساعت 9 شب بود كه همسرم به سر كار رفت و من به او خبر دادم و نزدیك ساعت22 شب زنگ منزل به صدا در آمد و من به خیال اینكه دوستم است درب را باز كردم.

ناگهان با یك مرد مواجهه شدم و همین كه آمدم درب را ببندم با زور وارد منزل شد و پس از آنكه مرا تهدید نمود كه اگر سرو صدا كنم باعث آبرو ریزی خودم است و عكس و فیلم های من را به شوهرم نشان خواهد داد من به التماس كردن افتاده و انچه نباید اتفاق بیفتد افتاد.

سپس تمام طلاهام و از دست و گردنم باز كرد و از محل فرار كرد من كه در این موقعیت وحشتناك قرار گرفته بودم تا صبح با خود حرف زده و در آخر تصمیم گرفتم كه هنگامی كه همسرم اومد موضوع را با عنوان سرقت با او در میان بزارم و از آن مرد شكایت كنم.

نقشه ام به همین صورت هم اجرا شد و با همسرم به كلانتری و سپس به آگاهی رفته و با اطلاعاتی كه از چهره فرد ناشناس در اختیار افراد كلانتری و آگاهی قرار دادم.

پس از چند ساعت مظنون دستگیر و به رفتار خود اعتراف كرد و گفت كه چند ماهی با این خانم از طریق شبكه های اجتماعی ارتباط داشته تا اینكه در شب گذشته با هماهنگی های انجام شده به منزل وی رفته و پس از اینكه طلا و جواهر وی را گرفتم از منزل خارج شدم كه با توجه به اقرار متهم پرونده وی تشكیل و به دادسرا ارسال شد .

این یك داستان واقعی از مشكلات و خطراتی است كه همه خانواده ها را تهدید می نماید یكی از راههای پیشگیری از از این مشكلات آگاهی دادن به خانواده ها در زمینه های چگونگی برخورد با مزاحمین و برخورد با خانواده ها و فرزندان است كه جا دارد در این زمینه خانواده ها سطح اطلاعات خود را بالا برده تا از این طریق مورد آسیب قرار نگیرند.

اخبار مرتبط با ایران فردا
برچسب‌ها: اجتماعی پلیس

 

اشتراک گذاری این مطلب!
   دوشنبه 4 خرداد 1394نظر دهید »

 

 

 

 

 

نكات:

1) اقدامات فوق الذکر ، در موارد نقض عمدی ، باید با واکنشی متناسب رو به رو شوند ، مانند عدم اجازه استفاده از اینترنت در خانه و محروم سازی دانش آموز در مدرسه . در صورت تماس فرزند با سایت های غیر مجاز از نظر والدین ، می توان از شیوه های محو رفتارهای نامطلوب استفاده کرد . والدین باید مجددا تذکرات لازم را بدهند و تا حصول اطمینان از استفاده درست و مناسب ، این وسیله را در اختیار فرزند خود قرار ندهند

 

2) نکته مهم دیگر ، نحوی واکنش نشان دادن به فرزندان در مواردی است که به صورت ناخواسته موضوعات ناشایست را در اینترنت مشاهده می کنند . والدین نباید عکس العمل های تند و شدید نشان دهند ، زیرا ممکن است آثار معکوس و عواقب نا بهنجار داشته باشد . والدین باید مرز استفاده آگاهانه از این تصاویر و غیر ارادی بودن ظهور آن ها را مشخص کنند .

 

3) رابطه میان والدین و فرزندان باید به گونه ای باشد که فرزندان پس از مشاهده تصاویر و موضوعات ناشایست بتوانند آن ها را با والدین خود در میان بگذارند و از آن ها طلب کمک کنند . والدین در این گونه مواقع می توانند درباره اهمیت فرهنگ ایرانی – اسلامی ، ضرورت پوشیدگی و عفاف در فرهنگ خودی و مذمت فرهنگ هایی که بر برهنگی تاکید می کنند ، مطالب و تذکراتی بیان کنند .

نتیجه گیری

 

1- خانواده های باید به نوجوانانی که ممکن است در فضای مجازی با غریبه ها آشنا شوند ، بیاموزند که چگونه با مرتکبین مسائل جنسی و عضو گیران گروه های نژاد پرست برخورد کنند . هم چنین با افرادی که می خواهند با ادای جملات عاطفی و فریبنده روابطی مخرب ، با هدف مورد نظر خود ، بر قرار کنند ، برخورد های قاطعانه داشته باشند یا بتوانند فورا ارتباط خود را با آن ها قطع کنند .

2-بایدبه فرزندان فهماند که در هر صورت این امکان وجود دارد که با موضوعات ناشایست ، به ویژه مسائل جنسی مربوط به بزرگسالان ، مواجه شوند .
 

3- فرزندان باید بدانند که می توانند به طور مثال ، برای ثبت نام در یک کلاس ، اطلاعات شخصی خود ، نظیر نام و نشانی را در یک وب سایت ثبت کنند ، ولیکن حق ندارند این اطلاعات را در محیط گپ در اختیار یک غریبه قرار دهند . باید به فرزندان گفته شود که قبل از ثبت مشخصات در یک سایت از والدین خود اجازه بگیرند .

در خاتمه باید متذکر شویم که صرف وجود مهار های بیرونی و کنترل خارجی فرزندان کافی نیست ، بلکه باید با ارائه آموزش های اخلاقی و معنوی ، فرزندان پیوسته خود را در محضر خدای تعالی ببینند و بدین ترتیب بیاموزند که در محضر خدا حق گناه نکنند و بدانند که خداوند همواره در کمین گاه انسان است . امام خمینی ( ره ) نیز فرموده اند : « عالم محضر خداست ، در محضر خدا گناه نکنید . » در این صورت است که نوجوانان و جوانان به مهار درونی دست می یابند و حتی وقتی که از کنترل و مهار بیرونی هم خبری نباشد ، به سمت خطا و گناه نمی روند . ما وقتی می توانیم به این امر اطمینان حاصل کنیم که ایمان عمیق نسبت به خداوند و انجام دستور های الهی در وجود فرزندمان نهادینه شده باشد . در عین حال ، باید بدانیم که فرزندان خوب و با ایمان هم ممکن است مورد وسوسه های شیاطین قرار بگیرند . لذا نظارت بر آنان را فراموش نکنیم . در ضمن به خاطر داشته باشیم که از سوءظن داشتن نسبت به فرزندان پاک و خوب خود بپرهیزیم

نویسنده:محسن ایمانی

منبع:ماهنامه پیوند شماره 20

 

اشتراک گذاری این مطلب!
   سه شنبه 29 اردیبهشت 1394نظر دهید »

 

 

7-افزایش کجروی ها و انحرافات اجتماعی

 

راه کارهای پیشگیری از آسیب های اینترنتی

 

اگر چه امروزه بهترین امکانات ارتباط رسانه ای دنیا در قالب اینترنت تجلی یافته ، اینترنت هم چون یک قایق دریانوردی ما را به سواحل زیبای جهان می برد ، اما واقعیت این است که در این سواحل کوسه های خطرناکی نیز وجود دارد که نوجوانان و جوانان ما را تهدید می کنند .

با توجه به مشکلات تکنولوژیکی و نبود موانع قانونی کافی برای جلوگیری از این آسیب ها ، بهترین کار ، رعایت مسصائل ایمنی توسط والدین و خود کاربران است که البته این امر می تواند از طریق خانواده ، مدرسه و هم سالان نیز صورت بگیرد .

اگر چه راه کار های قانونی و فیلترینگ برخی سایت ها توسط دولت ، در عمل تا حد بسیاری سودمند بوده است و شرط لازم محسوب می شود ، اما باید به دنبال راه کارهایی باشیم که بتوانیم این آثار منفی و مخرب را کاهش دهیم . این راه کار ها و تدابیر باید توسط والدین ، اولیای مدرسه و دوستان و هم سالان اندیشدده شود.

 

الف ) تدابیر پیشگیرنده توسط والدين:

 

1-والدین حتی الامکان باید با فعالیت های اینترنتی و آن چه فرزندانشان در این فضا می توانند انجام دهند ، آشنا شوند و راه های مقابله با آن را فرا بگیرند .

 

2-والدین باید کامپیوتر ها را در منزل در جایی قرار دهند که امکان استفاده خصوصی از آن وجود نداشته باشد و بتوانند به راحتی فعالیت های فرزندان را تحت نظر داشته باشند .

 

3-والدین و فرزندانشان می توانند درباره قواعد ومقررات استفاده از اینترنت در منزل بحث و تبادل نظر کنند و در نهایت والدین مقررات خاصی را در این زمینه به فرزندان خود ابلاغ نمایند و موضوعات و موارد مربوط را به آن ها تذکر دهند . به عنوان مثال :

الف ) زمان و شرایط لازم برای استفاده از اینترنت .

ب ) مدت زمانی که فرزند می تواند از اینترنت استفاده کند .

ج ) انواع وب سایت ها و فعالیت های قابل قبول و غیر قابل قبول .

د ) اطلاعاتی که می تواند در ضمن استفاده از اینترنت افشا کرد .

ه ) چگونگی مواجهه با مشکل در هنگام استفغاده از اینترنت و کمک گرفتن از والدين.

 

4-والدین باید دیدگاه خود را در خصوص موضوعات صریح جنسی و رفتار های ناشایست تشریح کنند و درباره غیر مجاز و مخرب بودن برخی از سایت ها برای فرزندانشان توضیح دهند ، زیرا در غیر این صورت ، آن ها واکنش های منفی نشان خواهند داد و به بیراهه خواهند رفت .

 

5-والدین باید این واقعیت را بپذیرند که فرزندانشان ، نسبت به آن ها ، بیشتر با فضای اینترنت خو گرفته اند ، لذا اگر می خاهند در این مورد اقدامات موثری انجام دهند باید وقت بیشتری صرف کرده ، این خلاء را پر کنند .

 

6-والدین باید به تفاوت میزان اعتماد به نفس فرزندان خود رد فعالیت های آن لاین و فعالیت در فضای خارج پی ببرند و به آن توجه داشته باشند . جوانان ممکن است در فضای مجازی دست به کار هایی بزنند که در عالم فیزیکی جرئت ارتکابش را نداشته باشند . به همین دلیل والدین باید نسبت به فعالیت های آن ها مراقبت ویژه ای به عمل آورند .

 

7-والدین باید به فرزندانشان هشدار دهند که کلمات گذر خود را کاملا مخفی نگه دارند و حتی در اختیار نزدیک ترین دوستان خود نیز قرار ندهند تا با استفاده از نشانی پست الکترونیکی آن ها مطالب نامناسب برای دیگران ارسال نگردد .

 

8-باید به نوجوانان آموزش داد تا هیچ یک از اطلاعات و عکس های شخصی و خانوادگی خود را ، به ویژه در اتاق های گفت و گو ، در اختیار کسی قرار ندهند .

 

9-مجموعه اطلاعاتی که نوجوانان وارد کامپیوتر می کنند ، باید قابل ردیابی بوده ، از مخفی کردن و پاک کردن آن ها خودداری نمایند تا والدین در صورت ضرورت بتوانند آن ها بازبینی کنند و بر فعالیت های آن ها اشراف داشته باشند .

 

ب ) تدابیر پیشگیرنده توسط اولیای مدرسه :

یکی از محیط های مهم و تاثیر گذار بر نوجوانان ، مدرسه است . اقدامات مناسب اولیای مدرسه می تواند از بخشی از آسیب های اینترنتی پیشگیری کند .

یکی از اقدامات مناسب در محیط مدرسه این است که دبیران محترم استفاده صحیح از اینترنت را به نوجوانان بیاموزند و برای هر مبحث درسی فهرستی از سایت های مجاز و مناسب را تهیه کرده ، از دانش آموزان بخواهند در مهلت مقرر به همه آن ها مراجعه کرده ، مطالب مربوط را مطالعه و استخراج کنند . بدین ترتیب ، آن ها فرصت استفاده از سایت های غیر مجاز را از دانش آموزان خواهند گرفت .

    معرفی سایت های مفید توسط مسئولین مدرسه و مربیان در زمینه های مختلف می تواند پاسخ گوی بسیاری از کنجکاوی های نوجوانان باشد .

    نظارت و کنترل مسئولین مدرسه بر فعالیت های معرفی سایت های مفید توسط مسئولین مدرسه بر فعالیت های اینترنتی دانش آموزان در مدرسه می تواند یکی دیگر از راه های جلوگیری از آسیب های اینترنتی باشد .

شایان ذکر است نصب دستور العمل استفاده از کامپیوتر و اینترنت در سایت های مدارس امری لازم است . این نوع شیوه نامه ها باید توسط مسئولان ذی ربط در وزارت آموزش و پرورش تهیه شود . در صورت تخلف دانش آموزان از این دستور العمل ، باید به آن ها تذکر داد و برابر مقررات با آن ها رفتار کرد .هر چند که معلم مربوط نیز باید در مرکز کامپیوتر مدرسه حضور داشته باشد تا آن دسته از دانش آموزانی که قصد استفاده سوء از این امکانات را دارند ، فرصت کافی برای انجام آن پیدا نکنند .

ج ) تدابیر پیشگیرنده توسط دوستان و هم سالان :

یکی دیگر از عواملی که می تواند در نحوی استفاده از فضای مجازی اینترنت توسط نوجوانان نقش به سزایی داشته باشد ، دوستان ، برادر یا خواهر بزرگ تر یا اطرافیان بزرگ تر آن هاست . این افراد ، علاوه بر این که به نوجوانان نحوی صحیح استفاده از اینترنت را می آموزند ، مراقب اشتباه کاری آن ها نیز خواهند بود و چنان چه آموزش دیده باشند ، می توانند با تذکرات صحیح و به هنگام خود ، از بهره برداری سوء توسط آنان جلوگیری کند ؛ مشروط بر آن که این افراد قبلا آزموده شده ، صلاحیت های اخلاقی و اعتقادی شان برای والدین احراز شده باشد .

{قسمت4}

 

اشتراک گذاری این مطلب!
   پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394نظر دهید »

 

 

6- ایجاد روابط ناسالم :

اتاق های گفت و گو (Chat Rooms)

در اینترنت ، توسط نوجوانان مورد استفاده فراوان قرار می گیرد . این اتاق ها می توانند محل هایی مناسب برای ملاقات یا گفت و گو با دیگر کودکان و نوجوانان ، معلمین و سایر افراد مطلع در سراسر جهان باشند . اما سوء استفاده های بسیار توسط افراد شیاد از این اتاق ها صورت می گیرد که از جمله آن ها می توان به استفاده از اطلاعات دیگران ، به دام انداختن نوجوانان و سوء استفاده از آن ها از طریق برقراری ارتباط با آنان و گذاشتن قرار ملاقات و نظایر این ها اشاره کرد . از موارد دیگر ، دوست یابی های کاذب میان دختران و پسران نوجوان است . این روابط در ابتدا در فضای جزئی و سطحی بوده ، از عمق برخوردار نیست . این نوع ارتباطات در آغاز فاقد مشخصه هایی مانند مجاور مادی ، تماس منظم ، اثر گذاری عمیق و تبادل اطلاعات درباره بافت اجتماعی است ، اما می تواند به تدریج عمق بیشتری یافته ، به طور موثر نقش آفرین باشد و به زمینه سازی ملاقات ها و مجاورت های مادی منتهی شود و موجبات لغزش ها و انحرافات جدی تر را فراهم کند . این امر گاه در میان برخی افراد متاهل نیز دیده می شود ، به نحوی که به دوام خانواده و ادامه حیات آن نیز لطمه های جدی می زند و گاه خانواده را تا مرز طلاق بیش می برد.

 

7- توهین و ترویج عقاید نادرست و غیر اخلاقی :

همان گونه که ممکن است مطالب بسیار مفیدی از اینترنت دریافت کنیم ، محتمل است بسیاری از مطالب غیر اخلاقی و توهین آمیز نسبت به مقدسات و عقاید دینی و فرهنگی را نیز در اینترنت مشاهده نماییم . در این صورت اگر کاربر از استحکام عقیدتی برخوردار نباشد ممکن است دچار شبهات شده ، دستخوش تزلزل در باور های دینی گردد . در برخی موارد ، خطر ناشی از پذیرش اطلاعات نادرستو غیر اخلاقی موجود در اینترنت ، ممکن است بسیار زیان بار تر از تصاویر مستهجن باشد . نوجوانان و جوانان باید فرا بگیرند که چگونه پیام ها را شناسایی کنند تا از اطلاعات گمراه کننده یا تصاویر زیان آور مصون بمانند .

آثار مخرب و منفی اینترنت در موارد مذکور ، بسیار واضح و روشن است . در ادامه مقاله به طور مختصر به برخی از آثار مخرب اینترنت می پردازیم که به طور غیر مستقیم به افراد تاثیر می گذارد.

 

پیامد های ناشی از آسیب های اینترنتی

 

1-از بین رفتن قبح روایط غیر اخلاقی در بین نوجوانان و جوانان . زیرا وقتی آن ها در اینترنت شاهد روابط صریح جنسی باشند و قبح چنین روابطی از بین برود ، سطوح نازل تر این روابط را مهم تلقی نمی کنند و نسبت به آن ها بی تفاوت می شوند یا این که ممکن است اعمال غیر اخلاقی و انحرافات جنسی را به راحتی انجام دهند و در اثر تکرار ، دیگر آن ها قبیح و زشت ندانند.

 

2-به وجود آمدن روحیه خشونت گرایی در اثر تماشای فیلم های خشن و تقلید از هنر پیشه های این قبیل فیلم ها .

 

3-ترویج فرهنگ غربی و عناصر فرهنگی نادرست در جامعه . از طریق اینترنت ، ارزش یا ارزش هایی از فرهنگ های دیگر وارد فرهنگ جامعه ما می شود که با سایر عناصر فرهنگی ما سنخیتی ندارد و نوعی جا به جایی فرهنگی صورت می گیرد .

 

4-تغیر و دگرگونی ارزش ها و هنجار های جامعه .

 

5-جایگزینی تفکرات مادی و دنیا گرایی به جای معنویات و اخلاق .

 

6-بروز عوارض روحی و روانی ناشی از تماشای عکس های مبتذل و مستهجن ، مانند احساس گناه ، اضطراب ، رفتار های وسواسی و . . .

{قسمت 3}

اشتراک گذاری این مطلب!
   چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394نظر دهید »

آسيب های ناشی از اینترنت

 

نوجوانان با توجه به بی تجربگی و کم تجربگی ، که پیاژه به آن اشاره می کند ، و نیز ویژگی های خاص دوره نوجوانی ، به شدت در معرض آثار منفی و مخرب اینترنت قرار دارند . این آثار سلامت جسمی و روانی آنان را مورد تهدید قرار می دهد . در این قسمت به بررسی برخی از آسیب های ناشی از اینترنت می پردازيم.

 

1- افترا و آزار و اذیت :

در این حالت ، رمز پست الکترونیکی برخی از افراد فاش می شود و با استفاده از پست الکترونیکی آنان موجود است فرستاده می شود که گاه محتوای آن ها توهین آمیز بوده ، به تیرگی روابط فرد مورد نظر با دیگران منجر می شود . در این خصوص ، بحث تلفیق تصویر برخی از افراد با تصویر های مستهجن و فرستادن آن ها برای دوستان و آشنایان نیز مطرح می شود . در این جا ، افراد ممکن است مورد تهدید یا توهین توسط اشخاص ناشناس هم قرار گیرند . از این نکته نباید غفلت کرد که چه بسا آزار و تهدید کامپیوتری ، مثل مزاحمت جسمی ، ممکن است مقدمه رفتار جدی تری باشد که خود می تواند زمینه بروز خشونت های فیزیکی تلقی شود.

 

2- کلاه برداری :

یکی از جرم های سنتی که از طریق سیستم ها و شبکه های رایانه ای و اینترنت به طور مکرر به وقوع می پیوندد ، کلاه برداری است . از مصادیق بارز آن که در چند سال گذشته در ایران بسیار مشاهده شده است ، موسسه هایی از قبیل گلدکوئست و شرکت های هرمی است که بخش اعظم فعالیت هایشان از طریق اینترنت صورت می گیرد . این گونه موسسات در واقع پول مردم را جمع کرده ، به خارج از کشور می فرستند که نظام قضایی و پلیس با آن ها برخورد می کنند . البته گه گاه مبالغی به برخی از اعضا پرداخت می شود تا آن ها بتوانند مبلغ فعالیت هایی باشند که دیگران در برون از مرز ها از آن منتفع می شود.

 

3- انتشار تصاویر مستهجن و صحنه های فجیح :

یکی از آسیب های روانی – اجتماعی اینترنت ، نمایش تصاویر غیر اخلاقی است که از این طریق در معرض دید نوجوانان ما قرار می گیرد و نتیجه ای جز افسردگی و فشار های روحی و روانی برای افراد ندارد . علاوه بر تصاویر مبتذل و مستهجن ، باید به تصاویری که از حوادث ناگوار یا صحنه های فجیح در معرض مشاهده کاربران اینترنت واقع می شود نیز اشاره کرد . تماشای این تصاویر خشونت بار تهدیدی بزرگ برای سلامت روانی نوجوانان و جوانان ماست و موجبات بروز رفتار های خشونت گرایانه را در آن ها پدید می آورد . در کنار این تصاویر ، باید به مطالب و نوشته هایی درباره مسائل جنسی اشاره کرد که بعضا نادرست و غیر عملی بوده ، اطلاعاتی اختیار نوجوانان قرار می دهد که منجر به آسیب های جسمی و روانی و انحرافات جنسی و اخلاقی می شود.

 

4- پخش ویروس :

ویروس های موجود در اینترنت که توسط افراد مجرم ساخته می شود ، می توانند میلیون ها کامپیوتر را از کار بیندازند و میلیون ها تومان ضرر برسانند . یکی از مشهور ترین ویروس ها ( LOVE BUG بوده است که توانست میلیون ها کامپیوتر را در سراسر جهان از کار بیندازد . خسارت این ویروس حدود 10 میلیار د دلار تخمین زده شد.

 

5- اعتیاد اینترنت :

 

عادت به کاربری مفرط اینترنت یا اعتیاد اینترنتی ، از جمله مواردی است که بسیاری از کاربران را اسیر خود می سازد جذابیت های خاص اینترنت باعث می شود که نوجوانان و جوانان مجذوب آن شده ، ساعت ها وقت خود را در مقابل کامپیتر سپری کنند . این مسئله باعث می شود که نوجوانان از سایر فعالیت های اجتماعی باز بمانند . یافته های پژوهشی حکایت از آن دارد که هر چه ضریب هوش عاطفی کاربران پایین تر باشد ، میزان ابتلای آنان به اعتیاد اینترنتی بیشتر است . از معمول ترین نشانه های تشخیص اعتیاد به اینترنت می توان به افت تحصیلی شدید ، کاهش وزن به علت از بین رفتن نظام تغذیه ای بدن ، بالا رفتن دامنه تنش های عصبی ، کاهش فعالیت های اجتماعی ، کم شدن میزان معاشرت با اشخاص و گروه های بزرگ تر ، قانون گریزی ، پرخاشگری ، ابتلا به سردرد های عصبی و نظایر این ها اشاره کرد . به طور کلی می توان گفت که استفاده مفرط از اینترنت ، گاه نشانه اختلال شخصیت است.

{ادامه دارد}

اشتراک گذاری این مطلب!
کلیدواژه ها: اینترنت+نوجوان
   پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394نظر دهید »

1 2

جستجو
 << < اردیبهشت 1397 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
کاربران آنلاین
  • مدرسه علمیه فاطمه الزهرا س اراک
  • سکینه بنت الحسین
  • ریحانه
  • پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (س) میناب
 
مسابقه وبلاگ نویسی حمایت از کالای ایرانی