کوثر ولایت
 
 




جستجو



 << < آذر 1396 > >>
شن یک دو سه چهار پنج جم
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  


کاربران آنلاین
  • عابدي
  • سین بانو
  • بهاره شیرخانی
 



چرا مدام به ما می­ گویند با جنس مخالف ارتباط نداشته باشید؟!
جواب: خواهرم! توجه داشته باشید که اگر خداوند کاری را واجب کرده، برای آن بوده که آن کار نفع بسیار زیادی برای ما دارد و جهت رسیدن ما به کمالات اخلاقی لازم و ضروری است و متقابلا وقتی کاری را حرام کرده، بدین جهت بوده که انجام آن کار ضررهای بسیار بزرگی را برای ما در پی خواهد داشت.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[چهارشنبه 1394-12-05] [ 10:20:00 ق.ظ ]




مسیحی ها انسان را از بدو تولد گناه کار می دانند وقتی بچه بودم بابد در کلیسا جلوی خداوند عذر خواهی می کردم ودلیل آنرا نمی دانستم. یهودی ها نیز خود را آقا و سرور جهان می دانند. ولی اسلام انسان را وقت تولد پاک می داند و بر اخوت و برادری و همدلی و اتحاد تاکید دارد.
مذهب شیعه عقل گرا وکمال گرا میباشد. و به اختیار انسان اهمیت و ارزش داده است یعنی انسان میتواند با نیروی عقل و اختیار خویش نیک و بد را تشخیص بدهد و انتخاب کند. در حالیکه سایر فرقه های کلامی معتقد به جبر هستند. مزیت دیگر مذهب شیعه عدالت محور بودن آن است. شیعه طرفدار مظلوم است و این را از فرهنگ شهادت امام حسین (علیه السلام) به خوبی میتوان دریافت. مفهوم خداوند در شیعه و فرهنگ ایران با سایر ادیان متفاوت است. خدای شیعه خیلی مهربان است. با مردم صمیمی است و همه جا حضور دارد ولی در سایر ادیان خداوند مانند پیرمردی است که در آسمان سکونت دارد؛ بد اخلاق و خشن است. مثلا در تورات آمده “من خدای کینه جو هستم اگر به من خیانت کنی و به دین دیگری گرایش پیدا کنی من هم کینه جویی می کنم.

منبع:(سایت رهیافته)

 

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[یکشنبه 1394-09-08] [ 09:04:00 ق.ظ ]




شبهه و پاسخ شبهه شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام


نوزاد شیرخوار و چندین ماهه اصلا گردنی به آن صورت که ما تصور می کنیم ندارد. اگر دقت کنید سر نوزاد به بدنش چسبیده است، دلیلش هم آن است که هنوز استخوان و عضلات گردن چنان رشد نکرده اند که وزن سر را تحمل کنند. پس تیر حرمله به کجا خورده است؟….
گروه پاسخگویی به شبهات فتن: شبهه:

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[یکشنبه 1394-08-17] [ 09:31:00 ق.ظ ]


...


اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[سه شنبه 1394-08-12] [ 01:22:00 ب.ظ ]




سال یکهزار و سیصد و سى و دو شمسى بود، من و عده ‏اى از جوانان پر شور آن روزگار، پس از تبادل نظر و بحث و مشاجره، به این نتیجه رسیده بودیم که چه دلیلى دارد نماز را به عربى بخوانیم؟ چرا نماز را به زبان فارسى نخوانیم؟

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[یکشنبه 1394-08-03] [ 09:26:00 ق.ظ ]




متن شبهه

سلام حاجی.قبول باشد حجکم مقبول.شنیدم درواقعه ای تلخ حاجیانی به دیار باقی شتافتند.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[پنجشنبه 1394-07-09] [ 07:56:00 ق.ظ ]




 

آيا جنيان به ياري امام حسين ـ عليه السّلام ـ آمدند، در چه زماني آمدند و اگر نيامدند پس داستان علامه مجلسي چيست؟

امام حسين ـ عليه السّلام ـ از آن جهت كه امام معصوم و حجت حق و انسان كامل است و تمام موجودات از حيث بقاء و وجود در محور وجود او بوده و وابستگي كامل وجودي به وجود او دارند.[1]

جنيان نيز يكي از موجودات هستي بوده و مانند ساير موجودات وابسته به وجود انسان كامل و حجت حق مي‌باشند و اطاعت و درك آنها از مقام انسان كامل (مؤمنين از جنّ) به مراتب قوي‌تر است. اگر چه گروهي از انسان‌ها جايگاه حجت الهي را چنان كه بايد نشناختند و از آن غافل شدند و در ظلمات وحشتناكي گرفتار گرديدند، امّا برخي از موجودات چنين جايگاهي را شناختند.

امام حسين ـ عليه السّلام ـ براي مؤمنان جن شناخته شده بود و آنها نيز چون انسانها شاهد قضاياي تاريخي بوده و تمام جرم و جنايات حكام جور اموي را مشاهده مي‌نمودند. و از حركت امام حسين ـ عليه السّلام ـ آگاه شدند. چنان كه در منابع معتبر آمده است آنها بعد از اطلاع از حركت امام حسين از مدينه به سوي مكه به سوي آن حضرت شتافتند و به قصد ياري حضرت به محضرش رسيدند.[2]

بر اين اساس ارتباط جنّ با امام معصوم به عنوان حجّت حقّ و مقتداي خلق و خليفه الهي در روي زمين كاملاً امري عادي است.

بزرگاني چون شيخ مفيد و علامه مجلسي[3] و پيش از آنها علماي ديگر درباره ياري جنّ به امام حسين ـ عليه السّلام ـ نوشته‌اند: «گروهي از مسلمانان جن به حضور امام حسين ـ عليه السّلام ـ (در حين خروج از مدينه) رسيدند و عرض كردند: ما شيعيان تو و فرمانبردار تو هستيم، اجازه فرمائيد كه همه دشمنان تو را به قتل برسانيم، امام در جواب آنها دعايشان كردند و فرمودند: اين آيه از قرآن را مگر از جدم رسول خدا نشنيده‌ايد كه مي‌فرمايد: « أَيْنَما تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ»؛ هر جا باشيد مرگ شما را در خواهد يافت هر چند در برجهاي استوار باشيد.[4]

بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه جنيان به طور جدي به ياري امام حسين ـ عليه السّلام ـ اقدام كردند ولي حضرتش آنها را از اقدام عملي و همراهي كردن منع نمود و برايشان دعا كرد، امّا آنچه را كه بين مردم شايع شده و از طريق شبيه خوانان در ايام محرم چنين تعزيه‌اي برگزار مي‌كنند چندان روشن نيست، در تاريخ اشاره نشده است. امّا بر اساس همين گزارش معتبر شيخ مفيد و علامه مجلسي هيچ بعيد نيست كه آنها همراه حضرت بوده‌اند و شاهد شهادت ياران آن حضرت بوده باشند، ولي چون از طرف امام ـ عليه السّلام ـ ماذون به اقدام عملي و دخالت در جنگ نبودند، هيچ دخالتي و درگيريي با نيروهاي مقابل امام نداشته‌اند، ولي از شهادت امام حسين ـ عليه السّلام ـ با خبر بودند، چنان كه در عزاداري و نوحه‌سرايي حضرت شركت نمودند و بسيار گريستند و همه ساله ماه محرم عزاداري مي‌نمايند.[5]

بنابراين داستان مجلسي تا اين حدّ كه گفته شده باشد واقعيت دارد در غير اينصورت واقعيت ندارد. چنانكه شهيد مطهري در حماسه حسيني اينگونه داستانها را ساختگي دانسته‌اند.[6]

براي مطالعه بيشتر مراجعه كنيد به كتاب دانستني‌هايي درباره حسين، نوشته ابوعلي خداكرمي، و كتاب حماسه حسيني، شهيد مطهري.

لولا الحجة لساخت الارض علي اهلها؛ اگر حجت خدا بر روي زمين نباشد زمين اهلش را مي‌بلعد.

——————————————————————————–

[1] . ر.ك: شيخ صدوق، اكمال الدين، ج اول، غفاري، جامعه مدرسين، 1363، از ص 221 ـ 241.

[2] . علامه طباطبايي، الميزان، ج 20، تفسير سوره جن، چ چهارم، اميركبير، 1370، ص 185 ـ 190.

[3] . شيخ مفيد، الارشاد، ج 1، چ اول، قم، جامعه مدرسين، 1413، ج اول، ص 349 ـ 350؛ و مجلسي، بحارالانوار، ج 44، چ دوم، تهران،‌اسلاميه، ص 330.

[4] . سوره نساء، 78.

[5] . مجلسي، بحار، پيشين، ج 45، ص 235.

[6] . ر.ك: شهيد‌ مطهري، حماسه حسيني، سخنرانيها، چ چهل و دوم، تهران، صدرا، 81، ج اول، ص 80 ـ 86.

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: متفرقه, شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[یکشنبه 1393-08-11] [ 10:50:00 ب.ظ ]




چرا به مصائب امام حسين (ع) اهميت بيشتري داده مي شود ؟ آيا امام حسين (ع) بالاتر از امامان ديگر بوده است؟

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[پنجشنبه 1393-08-08] [ 01:15:00 ب.ظ ]




 

جريان عَلَم در واقعه کربلا چيست؟ آيا عَلَم هاي امروزي بيانگر همان عَلَم هاي واقعه کربلا است؟

سابقه‌ علم‌هاي امروزي سابقه‌اي خيلي طولاني نيست. حتي کساني که قائلند اين علم‌ها نماد سرو هستند به اين مطلب معترفند

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: فرهنگی, شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[یکشنبه 1393-08-04] [ 12:48:00 ب.ظ ]




چرا قبر امام حسين ـ عليه السّلام ـ شش گوشه دارد؟

…ضريح کوچکي که بر ضريح حضرت سيدالشهدا ـ عليه السّلام ـ متصل است و در طرف پايين پاي آن حضرت قرار دارد و از مجموع دو ضريح يک ضريح شش گوشه درست شده به احترام علي اکبر ـ عليه السّلام ـ و به نام آن حضرت است….

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
 [ 10:06:00 ق.ظ ]




بررسی چند شبهه پیرامون آیه مباهله

________________________________________
رسیدن به یک مقام و فضیلت الهی و به ویژه مقام نبوت و رسالت، حتماً مبتنی بر رسیدن آن شخص به حد تکلیف و بلوغ نیست. بنابراین برتری و افضلیت امام حسن(علیه السلام) در سن کودکی، امری عادی به حساب می آید؛ چون این مسئله کمتر از مقام نبوت و رسالت است که حتی در سن سه و هفت سالگی و حتی در گهواره، به برخی از پیامبران الهی داده شده است.
________________________________________
درباره آیه مباهله نیز چند سۆال و شبهه مطرح شده است که در این بخش به نقد و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[پنجشنبه 1393-07-24] [ 12:01:00 ب.ظ ]




اگر در موضوع شناخت امام دقت بفرمایید متوجه می شویم خداوند برای هدایت انسانها عین الانسان را که همان امام باشد خلق فرموده تا هرکس بخواهد به انسانیت واقعی دست یابد با توجه به امام معصوم این کار برایش ممکن گرددد…

اشتراک گذاری این مطلب!

صفحات: 1 · 2

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[پنجشنبه 1393-01-28] [ 09:24:00 ق.ظ ]




مهدی جان دردهای زیادی است که به آنها وعده داده ام با آمدنت علاج می یابد…

اماممان غایبند؟ حاضرند؟ حاضری غایب اند؟ یا غایبی حاضرند؟

برای پاسخ به این سوال مثالی میزنیم:

به عنوان مثال خورشید در صورتی می تواند همه جا را روشنی ببخشد که بالا باشد اما اگر پایین بود دیگر نمی توانست همه جا را روشن کند امام نیز همین گونه اند وقتی متوجه باشیم مرتبه ی وجودی شان بالاست پس تمام مرتبه ی پایین در قبضه اوست و به مرتبه پایین محدود نیست

همانگونه که خورشید با روشن کردن شهر ما از روشن کردن شهر دیگری باز نمی ماند در مورد حضور و نقش امام نیز چنین است که امام را کاری از کار دیگر باز نمی دارد.مقام امام مقام عظمایی است که همه عالم را تدبیر می کند و همه جا در قبضه اوست بدون اینکه از ان مقام اعلای خود خارج شوند اصلا اگر پایین بودند و در عرض سایر موجودات بودند که نمی توانستند عالم را تدبیر نمایند.

برگرفته از مبانی معرفتی/طاهرزاده

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: متفرقه, شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[پنجشنبه 1392-12-22] [ 08:56:00 ق.ظ ]




منظور از غیبت امام زمان این نیست که حضرت جایی مخفی شده باشتد،بلکه باید متوجه  بود که حضرت غایب شده اند نه مخفی.

باید در مورد  این دو مفهوم تامل کنیم و مفهوم غایب را بفهمیم.متاسفانه بعضیها مقام غیب امام را با مخفی کردن یکی گرفته اند

و در معرفت نسبت به امام به اشتباهی گرفتار شده ند…

مخفی شدن یعنی کسی اینجا هست و در عرض ما هست اما مثلا پشت دیوار پنهان شده است،

ولی غایب بودن یعنی کسی فوق هستی مادی است مثل ملائکه که در غیب هستند و در مقامی بالاتراز عالم ماده جای دارند.

مقام غیب امام زمان به جهت واسطه فیض بودن حضرت است و هستی در قبضه ی مقام غیبی حضرت است

و اساسا هرمرحله و مرتبه ی پایینی در قبضه ی بالاتر غیبی اش قرار دارد…

منبع:مبانی معرفتی مهدویت از اصغر طاهرزاده

 

 

برای کسب معرفت صاحبمون باید در درجه ی اول موانعی که مانع درک اماممان میشود را زدود

از جمله ی مهم این موانع شناخت خود عریان(خود راستین) است و سپس شناخت امام.

باید توجه کرد که شناخت امام زمان از زدودن مفاهیم و شبهات غلطی شروع می شود که با آن خو گرفته ایم

باید شبهات و سوالات ذهنی را برطرف کرد.

یا علی گفتیم و عشق آغاز شد

یا حق

 

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[پنجشنبه 1392-12-08] [ 09:35:00 ق.ظ ]




با توجه به آيه ي مودت از كجا استنباط ميشود كه منظور از في القربي اهل بيت پيامبر را شامل ميشود؟
با توجه به آيه ي مودت منظور از ذى القربى در اين آيه همه خويشاوندان نيست و نه همه خويشاوندان پيامبر ص بلكه امامان اهل بيت هستند دليل بر اين موضوع روايات متواترى است كه از طرق اهل بيت پيامبر ص نقل شده است. و در كتب اهل سنت نيز اشاراتى به آن وجود دارد.چون دوستى ذوى القربى بازگشت به مساله ولايت و قبول رهبرى ائمه معصومين ع از دودمان پيامبر صلي الله عليه وآله مى كند كه در حقيقت تداوم خط رهبرى پيامبر ص و ادامه مساله ولايت الهيه است، و پر واضح است كه قبول اين ولايت و رهبرى همانند نبوت پيامبر ص سبب سعادت خود انسانها است و نتيجه اش به خود آنها بازگشت مى كند.دراين رابطه مفسران بحثهاى فراوانى دارند و تفسيرهاى مختلفى، كه هر گاه با ذهن خالى از پيشداوريها به آنها نگاه كنيم مى بينيم بر اثر انگيزه هاى مختلفى از مفهوم اصلى آيه دور شده اند، و احتمالاتى را برگزيده اند كه نه با محتواى آيه سازگار است و نه با شان نزول و ساير قرائن تاريخى و روايى.

ادامه »

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[سه شنبه 1392-09-12] [ 10:00:00 ق.ظ ]




پرسش :

چرا دنباله امامان بعد از امام حسين(عليه السلام) از فرزندان و خاندان امام حسن(عليه السلام) شروع نشده است؟

ادامه »

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[شنبه 1392-08-18] [ 09:59:00 ق.ظ ]





مقدمه

در خصوص زندگانی امام زمان(عج) و مقوله «مهدویت» برخی از سؤالات و شبهات مطرح می‌شود كه فراگیر و همگانی است، چه از سوی معتقدان و چه منكران. در این نوشتار می‌خواهیم به پرسش‌هایی چون: طول عمر و فلسفه غیبت حضرت مهدی(ع) پاسخ دهیم.

ادامه »

موضوعات: شبهات و مناظرات  لینک ثابت
[سه شنبه 1392-08-14] [ 10:24:00 ق.ظ ]
 
   
 
مسابقه راوی مهر